• OMX Baltic−0,42%297,09
  • OMX Riga0,4%867,99
  • OMX Tallinn−0,13%1 958,56
  • OMX Vilnius−0,26%1 164,64
  • S&P 5000,63%5 604,14
  • DOW 300,21%40 752,96
  • Nasdaq 1,52%17 710,74
  • FTSE 1000,02%8 496,8
  • Nikkei 2250,78%36 735,25
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,88
  • OMX Baltic−0,42%297,09
  • OMX Riga0,4%867,99
  • OMX Tallinn−0,13%1 958,56
  • OMX Vilnius−0,26%1 164,64
  • S&P 5000,63%5 604,14
  • DOW 300,21%40 752,96
  • Nasdaq 1,52%17 710,74
  • FTSE 1000,02%8 496,8
  • Nikkei 2250,78%36 735,25
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,88
  • 18.12.14, 13:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Odav nafta kõrvetab rohelist energiat

Ajalugu on näidanud, et mida odavam on nafta hind maailmaturul, seda täbaramalt käib taastuvenergia ettevõtete käsi.
Tesla asutaja ja tegevjuht Elon Musk.
  • Tesla asutaja ja tegevjuht Elon Musk.
  • Foto: EPA
Nii ka nüüd, mil Naftat Eksportivate Riikide Organisatsiooni (OPEC) novembri lõpus tehtud otsus toodangut mitte kärpida, on tugevalt räsinud rohelisele energiale panustavaid ettevõtteid.
Suuri langejaid ei tule otsida kaugelt. Taani tuulikutootja Vestas Wind Systemsi aktsia on viimase kuuga kukkunud veidi üle 5% ja poolaasta jooksul üle 20%. Seda hoolimata tõsiasjast, et alles novembri alguses avaldas börsifirma analüütikute ootustest oluliselt paremad tulemused ja kergitas tänavust kasumiprognoosi.
Palju hullemini on aga läinud New Yorgi börsil kaupleval Hiina päikesepaneelide tootjal Yingli Green Energyl ja USA elektriautode valmistajal Tesla Motorsil. Yingli Green Energy on viimase kuuga kukkunud 22,35% ja 6 kuu lõikes pea 48% miinuses.
Ehkki viimastel päevadel on Tesla aktsia tublisti rallinud (veel üleeile kerkis aktsia päevaga üle 5%), on autovalmistaja kuu lõikes pea 20% punases.
Tõsiasi on seegi, et isegi enne viimast järsku naftahinna langust, tegi USA hübriidautode müük vähikäiku – novembris kukkus müük aasta varasemaga võrreldes 11%. Kukkunud on aga ka väiksema kütusekuluga sisepõlemismootoritega mudelite müük.
Seevastu mõningate kõrge kütusekuluga maasturite ja sportautode müüginumbrid põrutasid samal ajal enam kui 90% ülesmäge. Võitjate seas olid nii General Motorsi kui Fordi linnamaasturid.
Kelley Blue Booki autosektori analüütik Karl Braue rääkis Financial Timesile, et kahtlemata on trendi peamine põhjus kukkunud toornafta hind. Ta toonitas, et suurte sõidukite kütuseefektiivsus on oluliselt paranenud ning lisaks sellele on kõrged eluasemete ja aktsiate hinnad tõstnud tarbijate kindlustunnet. „Inimesed kulutavad julgemalt kui nad teavad, et bensiin on odav ja kütuseefektiivsus parem,“ rõhutas ta.
Teistes arenenud riikides see trend siiski sama tugevalt välja joonistunud ei ole, kuna USAs on kütus oluliselt madalamalt maksustatud. Samuti leiab osa analüütikuist, et turg on taastuvenergia ettevõtete osas üle reageerinud.
Sektori analüütikute jaoks on praegu kõige suurem küsimus see, kuidas mõjutavad toornaftahinnad globaalseid investeeringuid puhtasse energiasse. Alates 2004. aastast on need enam kui neljakordistunud, ulatudes mullu 251 miljardile dollarile.
Olgu kuidas on, igal juhul leiavad analüütikud, et reaalset mõju taastuvenergiale võib näha vaid siis kui toornaftahinnad veel kõvasti kukuvad ja jäävad madalala tasemele väga pikaks ajaks püsima.
Bloomberg New Energy Finance'i analüütik Angus McCrone rääkis, et vähemalt praegu ei ole põhjust oodata mõju tuule- ja päikeseenergia investeeringutele, sest need otsused on reeglina riikide tasandil paika pandud ja ükski valitsus ei muudaks oma tulevikustrateegiaid lühiajaliste kütushindade kõikumiste peale.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele